Ejendomsadministration af andelsboligforeninger

Hjem » Andelsboligforeninger

Andelsboligforeninger

Andelsboligforeninger kendetegnes naturligt nok ofte ved en højere grad af fællesskab, engagement og mere aktive beboere end i Ejerforeninger. Den større interaktion blandt medlemmerne kan føre til et bedre socialt sammenhold blandt beboerne, men kan også føre til mere personlige konfrontationer i forhold til den daglige drift af foreningerne. Det kan være alt fra banale uoverensstemmelser, eller en beboers manglende overholdelse af foreningens vedtægter, – manglende huslejebetalinger osv. I disse situationer kan det være rart at trække på en ekstern ressource der ikke har sin daglige gang i foreningen.

Derfor tilbyder WA en samlet ejendomsadministrationsløsning til andelsboligforeninger, som skal lette bestyrelsens arbejde således, at bestyrelsens tidsforbrug minimeres, og at resultaterne opnås inden for de fastsatte rammer. Dette betyder, at bestyrelsen alene skal koncentrere sig om det væsentlige, nemlig de overordnede beslutninger samt visionerne for andelsboligforeningen. Bestyrelsen skal med andre ord ikke bruge unødige ressourcer som følge af langsommelig og inkompetent sagsbehandling samt manglende opfølgning. 

Kontakt os hvis du vil høre mere om hvad vi kan tilbyde din andelsboligforening.

  • I nedenstående er angivet de områder som indgår i vore ejendomsadministrationspakke til Andelsboligforeninger:
  • Opkrævning af aconto boligydelse/boligafgift, aconto varmebidrag, antenneudgifter, evt. låneydelser og andre ydelser i henhold til budget vedtaget af foreningens ordinære generalforsamling.
     
  • Eventuel regulering af ydelser i henhold generalforsamlingsbeslutning, driftsregnskab, varmeregnskab, antenneregnskab eller anden opgørelse.
     
  • Restancebehandling, herunder føre kontrol med den enkelte andelshaver indbetaling af aconto boligydelse/boligafgift og om nødvendigt iværksætte rykkerprocedure. I tilfælde af at den enkelte andelshaver trods påkravsskrivelse fra administrator ikke har foretaget indbetaling af aconto boligydelse/boligafgift skal foreningen orienteres for nærmere beslutning forinden fordringens eventuelle overgivelse for retsforfølgelse. Alle udgifter i tilfælde af eventuel overgivelse til retsforfølgelse betales af foreningen i det omfang dækning ikke opnås hos den enkelte andelshaver. Eventuelle gebyrer, der pålægges – og betales af – den enkelte andelshaver i overensstemmelse med gældende lovgivning, vedtægter, generalforsamlingsbeslutning l. tilfalder administrator.
     
  • Betaling af de med ejendommens drift forbundne omkostninger, herunder skatter- og afgifter, terminsydelser, lønninger, feriepenge, forsikringspræmier, abonnementer renholdelses- og vedligeholdelsesudgifter samt moms, herunder om nødvendigt foretage indberetning til Told & Skat.
     
  • Bogføring af andelshaverforeningens bilag, herunder afstemning, og fremsendelse af kvartalsbalance til foreningens bestyrelse én gang i kvartalet samt afsluttet og afstemt bogføring til foreningens revisor efter regnskabsårets udløb.
     
  • Udarbejdelse af varmeregnskab i samarbejde med målerfirma, herunder udsendelse og afregning over for hver enkelt andelshaver i forbindelse hermed, i øvrigt indenfor og i overensstemmelse med vedtægter samt lovgivningens krav og frister. Aconto bidrag justeres om nødvendigt løbende, således at disse i videst muligt omfang modsvarer størrelsen af den forventede varmeudgift.
     
  • Udarbejdelse af driftsregnskab indenfor og i overensstemmelse med lovgivningens krav og frister samt foreningens vedtægter. Endvidere udarbejdes budget for kommende regnskabsår, og aconto bidrag opkræves hos de enkelte andelshavere i overensstemmelse.
     
  • Deltagelse ved ordinær samt ekstraordinær(e) generalforsamling(er) samt bestyrelsesmøde(r), se dog særlige aftaler.
     
  • Driftsmæssig, økonomisk og juridisk rådgivning til bestyrelsen.
     
  • Indkaldelse, herunder mangfoldiggørelse af materiale, til ordinær og ekstraordinær(e) generalforsamling(er).
     
  • Udfærdigelse og udsendelse af referat fra såvel ordinær som ekstraordinær(e) generalforsamling(er).
     
  • Håndværkertilkald efter behov i det omfang vedligeholdelse påhviler foreningen og i det omfang tilkald ikke allerede er foretaget af ejendommens servicefunktionær eller foreningens bestyrelse.
     
  • Repræsentere foreningen i tilfælde af eventuel kontraktindgåelse mellem foreningen og 3. mand i forbindelse med foreningens drift, eks. servicefunktionær og andre.
     
  • Sikre at foreningens ejendom er behørigt forsikret og foretage skadesanmeldelse, tilkald af taksator samt sikre, at berettiget erstatning bliver afregnet.
     
  • Eventuelle ændringer i forsikringspolice skal godkendes af foreningen.
     
  • Repræsentere foreningen overfor offentlige myndigheder i det omfang, det indgår som et naturligt element i forbindelse med administrationens varetagelse.
     
  • Løbende likviditetsstyring, herunder optimering af eventuel overskudslikviditet efter nærmere aftale med foreningens bestyrelse.
     
  • Øvrig løbende korrespondance med foreningens andelshavere, herunder diverse andelshandler.

Ejendomsfinansiering

Som kunde hos os kan vi vederlagsfrit tilbyde enhver form for rådgivning indenfor ejendomsfinansiering, hvad enten der er tale om en andelsboligforening, en ejerforening eller en investeringsejendom.

Er du interesseret i en gennemgang af netop din ejendoms finansiering, er du naturligvis velkommen til at kontakte os for et uforpligtende møde.

Lejlighedsoverdragels

Vi har stor ekspertise indenfor køb og salg af lejligheder, hvad enten det drejer sig om en andelslejlighed eller en ejerlejlighed. Særligt omkring overdragelse af andelslejligheder kan vi oplyse, at vi for alle vore andelsboligforeninger har udfærdiget en overdragelsesvejledning til stor glæde for både den enkelte boligforening, sælger og ikke mindst køber.

Overdragelsevejledningen beskriver fra A-Z, hvad der skal ske – og hvornår – således at overdragelsen kommer til at foregå smidigt og i et passende tempo i forhold til alle implicerede, herunder ikke mindst bestyrelse, finansieringskilde samt sælger og køber. Med udgangspunkt i netop din forenings vedtægter samt hidtidige praksis udfærdiger vi gerne et forslag til en overdragelsesvejledning for netop din forening.

Er du interesseret, er du naturligvis velkommen til at kontakte os for et uforpligtende møde.

Er du interesseret? Så kontakt os
Har du brug for at kontakte os? Vores kontaktinformationer